I tilfælde af strømafbrydelse:

Der kan være mange årsager til, at du mister strømmen i dit hus. Før du kontakter Midtfyns Elforsyning eller en elinstallatør, bedes du kontrollere følgende: 

Åben din eltavle og kontroller: 

  1. Om der er sprunget eller udløst en sikring. Hvis sikringen er sprunget, skal den udskiftes. Hvis sikringen er udløst, kan du prøve at slå den til igen.
  2. Hvis sikringen fortsat slår fra, bedes du prøve følgende:
    1. Sluk eller fjern tilslutning til alle stikkontakter og apparater. Der bør stå på eltavlen, hvilke grupper der hører til boligens forskellige rum og funktioner. Slå herefter sikringen til igen.
    2. Hvis den slår fra igen, er det en fejl i installationen. Du bør derfor tilkalde en elinstallatør til installationstjek.
    3. Hvis den ikke slår fra igen, skal du foretage en fejlsøgning – det gøres ved at tænde stikkontakter og apparater, der er tilkoblet den enkelte gruppe, én efter én. Når strømmen går, har du identificeret fejlkilden.

 

  1. Er HFI/HPFI-relæet slået til? Hvis ikke, så slå det til igen.

Hvis HFI/HPFI-relæet bliver ved med at slå fra:

    1. Slå alle gruppeafbrydere/sikringer i eltavlen fra. Slå HFI/HPFI-afbryderen til igen. Når du har strøm igen, så skal du slå alle gruppeafbrydere til igen, én efter én. Når HFI/HPFI-relæet slår fra igen, har du fundet gruppen med fejl. Herefter kan du gentage punkt 2.3. 

Hvis HFI/HPFI-relæet ikke er slået fra og ingen af sikringerne er slået fra eller sprunget.

    1. Hvis HFI/HPFI-relæet og alle sikringer er slået til, men en del af huset er uden strøm, så ligger fejlen højst sandsynligvis i tilslutningen til huset. Her er det stor sandsynlighed for at en af sikringerne i et fælles kabelskab er sprunget fra, og du bør derfor kontakte os.

Tjek din elmåler. I displayet skal der typisk stå L1, L2, L3 (nederst til venstre). Hvis en af dem mangler, bør kontakte os. 

 

Hele huset uden strøm.

Hvis hele huset er uden strøm. Så er det nok en strømafbrydelse på grund af fejl i net-systemet. Undersøg om din nabo også er uden strøm. Det kan tage noget tid at reparere fejl i net-systemet. De fleste fejl afhjælpes på en til to timer. Så væbn dig med tålmodighed og se om strømmen ikke kommer i løbet af en til to timer. Du kan også gå ind på Midtfyns Elforsynings hjemmeside, og se om de informerer om driftsforstyrrelser.

 

Forbered dig på en strømafbrydelse.

Det er altid en god ide at have en lommelygte tæt ved din eltavle i tilfælde strømafbrydelse. Herudover bør du altid tjekke, hvilket netselskab du tilhører, før du vælger at tage kontakt. Det gør du ved at tjekke, hvilket navn der står på fronten af din elmåler.

Find en elinstallatør i dit område du kan tilkalde i tilfælde af strømsvigt. Mange elinstallatørvirksomheder har døgnvagt. I vores forsyningsområde indgår følgende elinstallatør i en elvagt:

 

Installatører:

Tlf:

Ryslinge El I/S, Tvekildevej 1, 5856 Ryslinge

62 67 10 99

Flemming Nielsen A/S, Lundsager 1, 5750 Ringe

62 62 20 77

Vantinge El A/S, Nordskovvej 34, 5750 Ringe

62 66 14 51

Espe & Gestelev Elforretning, Skovvej 3 Espe, 5750 Ringe

62 66 12 20